フィリピンにおける超法規的殺害・強制失踪の真相究明と正義の実現を
ヒューマンライツ・ナウ声明
2007年12月10日
私たちヒューマンライツ・ナウは、主にアジア地域の人権状況を改善するために、法律家、研究者、活動家が集まって結成した日本のNGOであり、昨年来、人権活動家らに対する多くの超法規的殺害・強制失踪が発生しているフィリピンについて重大な懸念を表明してきました。アセアン会議やアロヨ大統領来日に際して声明を発表するほか、4月には現地調査を行い、5月には超法規的・即決・恣意的処刑に関する特別報告者であるフィリップ・アルストン教授を招へいして、講演会を行いました。
この1年で、以下のような積極的な動きが現れたことを歓迎します。
メロ元最高裁判事による独立調査委員会(メロ委員会)による軍人の関与を認める調査報告書が公表されたこと
アルストン特別報告者の訪問をフィリピン政府が受け入れ、同人が軍の関与を認める報告書を出しており、その後政府高官と対話が行われていること
メロ委員会の報告を受け大統領は、特別法廷の設置や証人保護プログラムの強化、国軍・司法省・人権委員会の合同調査などの対策を発表していること
国家警察の特別調査班(タスクフォース・ウッシグ)は、80件余りの事件について犯人を訴追したと公表していること
最高裁は、超法規的殺害等の問題の解決のために政府関係者のみならずNGO関係者にもよびかけてサミットを行い、被害者等の保護、被害者の捜索、情報公開を命じることのできる救済命令制度を制定したこと- 実際に、解放された被害者もおり今のところ被害者に希望を与えています。
しかしながら、今なお超法規的殺害と強制失踪は発生し続けています。フィリピンの人権NGOカラパタンは、本年1月から10月までに、超法規的殺害の被害者68人、強制失踪の被害者26人がいると報告しています。国連特別報告者アルストン氏と大統領特別委員会は、一連の殺害に対する国軍の関与を指摘しており、また、実際に国家警察が軍人を訴追している事件があります。にも拘わらず、国軍は、真相究明を怠り、組織としての責任を全く認めておらず、指揮官の責任も全く問われていない。そのため、超法規的殺害や強制失踪を予防する施策が取られていません。
一方、国家警察の捜査は、ごく一部の事件にとどまっており、訴追された事件についても判決に至っているものは極めて少なく、実行犯の処罰も適正に行われているとはいえません。ヒューマンライツ・ナウが4月に行った事実調査のうち、解決に至った事件はいまだ皆無です。
さらに、超法規的殺害や強制失踪事件の被害者家族に対しては、公式な謝罪も補償も行われていないのが実情です。
フィリピン政府には、超法規殺害や強制失踪のような重大な人権侵害を防ぐとともに、発生した人権侵害の真相を究明し、責任者を特定し、人権侵害に責任を負う者を訴追する義務を負います。そして、国家機関の一部が殺害に関与した以上、公式な謝罪と補償を行い、再発防止の措置をとるべき義務があります。
ヒューマンライツ・ナウは、12月10日の人権デーにあたり、あらためて、フィリピン政府に対して、超法規的殺害や強制失踪の発生を防ぐ実効的な施策を講じ、実行犯のみならず指揮命令を行いあるいは監督を怠った軍・警察関係者に対する調査を行い、被害者に対する謝罪と補償を行うことを要求します。
また、ヒューマンライツ・ナウは、フィリピン政府の最大援助国である日本政府に対しても、フィリピン政府との人権に関する対話を継続するとともに、超法規的殺害・強制失踪に関する責任者に対する真相究明と訴追、被害者に対する謝罪と補償などの人権状況回復のプロセスを監視し続けるよう、改めて要望します。いまなお超法規的殺害と強制失踪が続いており、指揮命令を行いあるいは監督を行った責任者に関する調査が行われていない状況にあるフィリピンに関して新規の円借款を行うには、人権状況およびアカウンタビリティーメカニズムが明確に改善されたことが確認される必要があることを改めて強調します。
Claiming for Justice for the Victims of Extra-judicial Killings and Enforced Disappearances in the Philippines
Human Rights Now is a Japan-based NGO established by a group of lawyers, researchers and activists aiming for the improvement of the human rights situation especially in Asia.
Since last year, we have expressed grave concerns over a number of extra-judicial killings and enforced disappearances in the Philippines. In addition to issuing statements on the occasion of the ASEAN Summit and President Arroyo’s Japan visit, we conducted an investigation in April, and we also held a lecture in May by Professor Philip Alston, the United Nation’s Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions. We welcome the fact that the following progress have been made.
*Investigative report has been issued by the Melo Commission that revealed the involvement of soldiers. *The Philippine government has accepted the visit of Philip Alston, the Special Rapporteur. Furthermore, he issued a report that acknowledges military involvement and then, he met with governmental officials.
* After receiving the report by the Melo Commission, President Arroyo ordered the setting up of a special tribunal to try cases of extrajudicial killings and disappearances, the reinforcement of the witness protection program, and the conduct of joint investigation by the Department of Justice, Armed Force of the Philippines and Commission of Human Rights . *The special investigation team formed by the national police (Task Force Usig) announced that perpetrators in about 80 cases have been prosecuted.
*The Supreme Court held a Summit inviting not only government parties but also NGO affiliates in order to seek resolution of problems including extrajudicial killings. The Supreme Court also established the redress system which can order victims’ protection, victims’ investigation, and disclosure of information. This system has actually helped to release some victims, which gave some hope to other victims. However, political killings and enforced disappearances still continue. According to the Philippine human rights NGO, Karapatan, 68 victims of extrajudicial killings and 26 enforced disappearances have been reported since January to October, 2007. The Armed Force of the Philippines as an organization has never accepted its responsibility in spite of the fact that the national police has prosecuted military personnel who were pointed out in the report of Philip Alston, the Special Rapporteur. The investigation by the national police has been only a small portion of the cases that have been happening, and among the prosecuted cases, those that have been submitted for decision were very few. Also, prosecution of crimes has not been carried out properly. In fact, we interviewed witnesses and relatives in 15 extrajudicial killing cases and 3 enforced disappearance cases, and none of those case has been solved. Furthermore, no compensation nor official apology for victims of extrajudicial killings and enforced disappearances has been made. Since the Philippine government has an obligation to protect human rights within its jurisdiction, the government is obliged to prevent occurrence of the grave human rights violation such as extrajudicial killings and enforced disappearances, and once it happens, to investigate the human rights violation, identify responsible persons, and prosecute them. As governmental organs are involved in the human rights violations, the Philippine government should also compensate victims and give official apology. Human Rights Now, on the occasion of Human Rights Day on December 10th, demand effective measures to prevent extrajudicial killings and enforced disappearances; investigations against elements from the military and police heirarchy who failed to supervise perpetrators, or worse, participated in the actual commission of human rights violations; and apologies and compensation for the victims from the Philippine government. Furthermore, HRN again calls on the Japanese government, who enjoys friendly relations with the Philippine government being its biggest donor of development aid, to continue conversations with the Philippine government on human rights issues, monitor the process of the restoration of human rights such as investigation, prosecution, apologies and compensation in order to ensure accountability and justice. Finally,we demand that any new yen loan should not be carried out until the improvement of human rights situation and accountability mechanism are clearly recognized.